Over de verkeersbrug bij Zaltbommel zou ik inmiddels een heel boek kunnen schrijven, compleet met toentallen foto’s van de bouw, én het herstel van de brug.
De Bommelsebrug maakt onderdeel uit van het Rijkswegen-verkeersplan dat de heer Harmsen, directeur van Rijkswaterstaat, bedacht in de jaren twintig van de vorige eeuw. Twaalf bruggen over de grote riivieren die de toenemende stroom ‘automobielen’ een betere verbinding opleveren tussen de grote steden in ons land.
– Vanwege de verkeersonveiligheid werd de Bommelsebrug gesloopt en vervangen door een bredere. Het is de eerste brug van het Rijkswegenplan die gesloopt werd. –
Over het invaren van een brugdeel werd het Nederlandse volk geïnformeerd door een bericht in Het Vaderland van 22 februari 1933:
De verkeersbrug te Zaltbommel
Vanochtend is het laatste stuk van de montagebrug van de nieuwe verkeersbrug te Zaltbommel aangebracht. Dit geschiedde door twee groote bokken. Om kwart voor tien was de verbinding tusschen Noord en Zuid practisch tot stand gekomen. Een en ander geschiedde onder enorme belangstelling van het publiek. Nagenoeg alle scholen hadden vrijaf gegeven. Zooals men weet, wordt de brug gebouwd door de N.V. Werkspoor te Utrecht.
Gelukkig voor ons had Werkspoor een fotograaf in eigen dienst. Die maakte de opnames van de vele producten die de fabriek vervaardigde. Niet alleen het eindproduct, ook tussentijds werd veel vastgelegd.