Seniorenwoningen van Heesstraat/Talmastraat: op de valreep nog een pareltje van K77

Woningbouwvereniging K77 heeft maar een jaar of 20 bestaan. Hij ontstond in 1977 uit een fusie van de Arbeiderswoningbouwvereniging Utrecht, de Coöperatieve woningvereniging van gemeentepersoneel en woningbouwvereniging Zuilen. En eind jaren 90 ging K77 op in Mitros. De seniorenwoningen aan de Van Heesstraat waren hun laatste nieuwbouwproject. Een project uit 1992 met veel kwaliteit.

De achterkant van het complex met de parkeerplaats ligt verdiept ten opzichte van het maaiveld, de woningen juist iets verhoogd, waardoor ze een mooier uitzicht hebben.

Bij een mooi ontwerp denkt iedereen direct aan de architect, en gezegd moet worden dat INBO hier prima werk geleverd heeft. En natuurlijk is het vakmanschap van de aannemer cruciaal om ervoor te zorgen dat de woningen na 50 -wat zeg ik: na 100- jaar nog staan als een huis. Wat de meeste mensen onderschatten is de rol van de opdrachtgever. In de sociale huur maakt 5-10% extra budget (gecombineerd met visie waaraan het besteed moet worden) het verschil tussen wegwerpkwaliteit en eeuwigdurende roem. In dit complex is de oplossing met de balkons, inclusief het dakoverstek, zo’n stukje extra kwaliteit. Net als de lift, die ook de bergingen ontsluit. Zo’n investering verdien je over de levensduur gemakkelijk terug.

De ontsluiting van de woningen vindt plaats via de lift en galerijen aan de kant van het Amsterdam-Rijnkanaal.

De standaardplattegrond (rechts) is een 3-kamerwoning van ongeveer 70m2. Let ook op de grote balkons van 6,5 x 1,2 meter, waarop je tijdens hete zomers heerlijk in de middagschaduw zit.

Welke woningen horen bij dit project:

Van Heesstraat 20-130