Sint-Ludgerusstraat: kerk maakte plaats voor sociale huur appartementen

Rond 1970 begon het kerkbezoek te dalen en 15 jaar later was de bezetting van veel kerken zó laag geworden dat hergebruik van het gebouw of de locatie onvermijdelijk werd. Dat leidde tot de sloop van de Sint Ludgeruskerk, tientallen jaren een landmark in dit deel van Zuilen. Een paar honderd meter verderop werd bij de Oranjekerk tenminste nog de toren gered, maar de Ludgerus ging helemaal plat. Het kerkbestuur verkocht de grond van het voormalige kerkgebouw aan de katholieke woningbouwvereniging Prinses Juliana, onder de voorwaarde dat deze er sociale huurwoningen op zou bouwen. Dat werden 106 kleine appartementen, wellicht gerealiseerd met een bijdrage uit de HAT-regeling, die korte tijd later afgeschaft zou worden.

De Sint Ludgeruskerk in de jaren zestig. Het derde pand ter rechterzijde van de kerk zou later het Museum van Zuilen huisvesten.

De woningen hebben een prachtige binnentuin aan de achterzijde (Sint-Ludgerushof)

Prinses Juliana ging op in Portaal, dat de appartementen op basis van campuscontracten verhuurde aan conservatoriumstudenten. In 2023 is het toewijzingsbeleid gewijzigd.

“Gedurende vele jaren hadden de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en Portaal de afspraak dat de woningen aan de Sint-Ludgerusstraat 1-73 gereserveerd werden voor Conservatoriumstudenten. Door de nieuwe woningwet uit 2015 moesten wij dit voortaan anders organiseren. Om deze reden is De Tussenvoorziening benaderd om een mooie combinatie te maken tussen studenten en mensen die in een kwetsbare situatie zitten. In 2017 is hiermee gestart. Vrijkomende woningen worden om en om toegewezen aan HKU-studenten en huurders via de Tussenvoorziening. Voor de laatsten is deze woning de laatste stap naar volledig zelfstandig wonen. Met de huurders via de HKU voeren we een gesprek voordat we een huurcontract aanbieden. Uiteindelijk wonen hier 15 studenten en 15 mensen uit de maatschappelijke opvang. Dit zorgt voor een evenwichtige mix tussen begeleide en onbegeleide bewoners. HKU-studenten kunnen er tot het einde van hun campuscontract blijven wonen.” [bron: website Portaal, juni 2024]

De kopgevel aan de Sint-Ludgerushof is door Jos Peters van een muurschildering voorzien.

Ultimo 2022 is het complex nog 100% sociale huur

Welke woningen horen bij dit project:

Sint-Ludgerusstraat 1-203

Sint-Willibrordusstraat 150-160