Bekijk alle tentoonstellingen

Tentoonstelling Werkspoor 100 jaar in Zuilen

01 mrt 2013 - 31 dec 2013
Tentoonstelling 100 jaar Werkspoor in Zuilen

Het Museum van Zuilen opende haar deuren voor een bijzondere jubileumexpositie gewijd aan “100 jaar Werkspoor”. Deze tentoonstelling bood een diepgaande verkenning van de impact van Werkspoor op de gemeenschap van Zuilen, die begon met de vestiging van de fabriek in 1913.

Bezoekers werden ondergedompeld in de rijke geschiedenis van Werkspoor door middel van een verzameling foto’s, artefacten en verhalen. Vanaf de oorspronkelijke bouw van de fabriek voor wagons en bruggen tot aan de hoogtijdagen van de productie van treinen, trams, bussen, vliegtuigdelen en meer, elke fase van de ontwikkeling van Werkspoor werd belicht.

De tentoonstelling benadrukte niet alleen de technologische en industriële vooruitgang die Werkspoor vertegenwoordigde, maar ook zijn sociale impact op Zuilen. Werkspoor groeide uit tot de grootste werkgever in de regio, wat resulteerde in de bouw van uitgestrekte woonwijken zoals ‘Nieuw-Zuilen’ en het vormgeven van de lokale gemeenschap.

Naast de historische context werden ook persoonlijke verhalen van voormalige werknemers en hun families gepresenteerd, waardoor de bezoekers een intieme inkijk kregen in het dagelijks leven binnen en buiten de fabrieksmuren.

De tentoonstelling in het Museum van Zuilen was niet alleen een viering van industriële geschiedenis, maar ook een eerbetoon aan de veerkracht en de gemeenschapszin die Werkspoor teweegbracht. Bezoekers werden uitgenodigd om deel te nemen aan rondleidingen, lezingen en speciale evenementen die de diepte en het belang van Werkspoor binnen Zuilen verder belichtten.

• Datum: 01 mrt 2013 - 31 dec 2013
  • Locatie:Museum van Zuilen | Oude locatie