Bekijk alle tentoonstellingen

Tentoonstelling Vondsten uit de Vecht

30 okt 2014 - 01 feb 2015
Tentoonstelling Vondsten uit de Vecht

Van 30 oktober 2014 tot 1 februari 2015 presenteerde het Museum van Zuilen trots de tentoonstelling “Vondsten uit de Vecht”. Deze reizende expositie, na eerdere succesvolle vertoningen in Weesp, Maarssen en Pampus, bracht de bijzondere ontdekkingen van Waternet naar Utrecht. Tijdens het baggeren in de Vecht werden talloze artefacten blootgelegd die een rijkdom aan historische inzichten bieden.

De tentoonstelling toonde een selectie van de meest opmerkelijke vondsten, variërend van antieke voorwerpen tot restanten van scheepswrakken, allemaal zorgvuldig geconserveerd door archeologen. Bezoekers konden zich verdiepen in de 2000 jaar oude geschiedenis van de Vecht als transportroute, handelsader en afvalstort.

Op 30 oktober 2014 opende wethouder Lot van Hooijdonk de tentoonstelling samen met Olivia Kleber, de kleindochter van de museumdirecteur, met een symbolische zoektocht naar de sleutel van het museum in een bak met bagger. Deze feestelijke gebeurtenis werd opgeluisterd door vrolijke zeemansliederen van Shantykoor Krakend Tuig, wat bijdroeg aan de maritieme sfeer van de opening.

Naast de expositie zelf omvatte het programma een korte film over het baggerproces en het belang ervan voor de rivier. De gemeente Utrecht ontwikkelde ook een educatief lespakket voor basisschoolleerlingen in Zuilen, Overvecht en Ondiep, gericht op historische vondsten en hedendaagse milieukwesties zoals zwerfafval en plasticvervuiling.

De tentoonstelling “Vondsten uit de Vecht” bood bezoekers niet alleen een boeiende kijk op het verleden, maar ook op de toekomst van de Vecht als een belangrijke culturele en ecologische bron voor de stad Utrecht.

• Datum: 30 okt 2014 - 01 feb 2015
  • Locatie:Museum van Zuilen | Oude locatie