Geopend woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur

Eenvoudig gelukkig in de De Visserstraat

Woningstichting Eigen Haard was zeer actief met het uitbreiden van zijn woningbestand in Nieuw-Zuilen tijdens de wederopbouwperiode. Een van die projecten zijn de laagbouwwoningen aan de Minister de Visserstraat 1-67. Kreeg je er daar een van toegewezen, dan was dat een lot uit de loterij: er werden in die tijd vooral galerij- en portiekflats gebouwd.

De Minister de Visserstraat rond 1960. Let op het afwijkende pand halverwege de straat. De kruidenierswinkel van Van Drie stond er al vóór de bouw begon en werd ingepast in het plan.

Behalve de eengezinswoningen behoorden ook het winkelstripje met bovenwoningen (Prof.Bavinckstraat 5-9) tot het complex. Het ontwerp was van architectenbureau Dingemans & Wouda uit Utrecht. In de loop van de jaren zijn 18 van de 38 eengezinswoningen (gespikkeld) verkocht. Een van die koopwoningen stond in juli 2024 te koop voor €475.000. De resterende woningen worden door corporatie Portaal verhuurd.

Het winkelstripje rechts, inclusief de bovenwoningen, is gelijktijdig met de eengezinswoningen aan de De Visserstraat gebouwd. De plint huisvest nu een Poolse supermarkt met slijterij. Aan de overkant van de straat woningen behorend tot de nieuwbouw van het project Groen Zuilen. Vroeger stonden daar de galerijflats van de Pedagogenbuurt.

Situatietekening, met links de Prof.Bavinckstraat. In combinatie met de woningen en winkelstrip werden ook 15 garageboxen gebouwd, een teken dat de woningcorporaties toen ook voor de hogere middenklasse huurwoningen bouwden.

De winkelstrip met hele ruime bovenwoningen (5 slaapkamers, 2 balkons en een dakterras). Vermoedelijk werden die in eerste instantie aan de winkeliers eronder verhuurd.

Meer lezen over de Minister de Visserstraat

Logo Museum van Zuilen witte letters

Schaverijstraat 13
3534 AS Utrecht

Woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.
Reserveer uw bezoek.

info@museumvanzuilen.nl