Renovatie Ruyche Roobol: functioneel mag ook mooi zijn.

Het oorspronkelijke bouwproject uit 1929 bestond uit één gesloten bouwblok aan de Nicolaas Ruychaverstraat en Kornelis Roobolstraat, met 88 beneden-bovenwoningen, inclusief winkels op de hoeken. Op de begane grond lagen piepkleine twee- en driekamerwoningen, met een woonoppervlak van nog geen 40m2.  Op de 1e+2e verdieping grotere woningen met vier slaapkamers. Badkamers zaten nog niet in het repertoire, evenmin als een buitenruimte voor de bovenwoningen.

Klaarblijkelijk is het project later nog uitgebreid met woningen aan de overkant van de Roobolstraat en de Van der Marckstraat, want het renovatieproject uit 1991 betrof inmiddels 132 woningen.

De kop van het bouwblok aan de Van der Marckstraat, met vier winkels. De grote winkels op de hoeken kregen via een wijzigingsvoorstel nog een naastgelegen pakhuis (magazijnruimte).

Bij het renovatieplan van Kovos Eindhoven, deed architect Frans Maas veel moeite om de hokkerige plattegronden te verbeteren en de bovenwoningen te voorzien van een mooie buitenruimte. Afhankelijk van het woningtype werd dat een dakterras, balkon of loggia’s. Dat was functioneel een duidelijke stap vooruit ten opzichte van de renovaties uit de jaren 70, toen het standaardpakket voor laagbouwhuisjes meestal bestond uit: aanbouw toevoegen ten behoeve van keukenuitbreiding, meer woonruimte en een ruimer toilet en op de verdieping een slaapkamer opofferen voor een badkamer. Soms werd ervoor gekozen om de douchruimte ook in de uitbouw op de begane grond te plaatsen. Een buitengewoon onhandige plek met maar een reden: minder hak- en breekwerk en lagere kosten.

Behalve aan goede plattegronden besteedde Kovos ook veel zorg aan de architectuur. De woningen moesten geisoleerd worden. Gekozen werd voor geïsoleerde stucgevels met tegelwerk aan de straat. In combinatie met het kleurgebruik kreeg het complex een geheel nieuwe, vrolijke uitstraling. De uitvoering van het project lag in handen van Bouwbedrijf Pennings uit Rosmalen. Die gaf 10 jaar garantie op het stucwerk om de twijfelaars over de streep te trekken: het was de eerste keer dat dit van oorsprong Duits product in Utrecht werd toegepast. Later gebeurde dat ook nog in Dichterswijk en Hoograven-Zuid.

In 1991 won Kovos met de eerste grote renovatie in Zuilen de Nationale Renovatieprijs. ‘Juryvoorzitter Hubert Jan Henket roemt vooral de manier waarop met pleister- en tegelwerk de bestaande baksteenmuren een nieuw gezicht hebben gekregen: door de nieuwe architectonische expressie is de kwaliteit van de woonomgeving toegenomen’.

Anno 2024 is het complex nog 100% sociale huur. Woonin is bezig met de voorbereiding van een nieuwe renovatie: “… de laatste renovatie heeft in de jaren tachtig plaatsgevonden. In 2018 is voor het laatst periodiek onderhoud uitgevoerd. Samen met aannemer Coen Hagendoorn werken we het plan voor groot onderhoud verder uit, door middel van onderzoeken in de woningen. Projectconsulent Igor Kramp is in juni 2023 gestart met het bewonersonderzoek.”

Welke woningen horen bij dit project:

Cornelis Roobolstraat 47-107 en 46-116

Nicolaas Ruychaverstraat 45-73 en 34-46

Van der Marckstraat 14-18, 20-24 en 26-30

Cornelis Dirkszstraat 43-47

Jan Haringstraat 1-1A-1B

Dertig jaar stasontwikkeling in Utrecht, Kees Visser, pag.92.

FOTO’s PJ