Geopend woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur

portiekwoningen Werkspoor pensioenfonds Vechtplantsoen

In dezelfde periode dat Dienst Woonruimtezaken/Gemeente Utrecht het complex portiekwoningen Vechtplantsoen-Goudesteinlaan-Weeresteinlaan bouwde, gaf het Pensioenfonds Werkspoor opdracht voor de bouw van 78 portiekwoningen aan het Vechtplantsoen ten zuiden van de J.M. de Muijnck Keizerlaan. Ze werden opgeleverd in 1959. De projecten lijken stedenbouwkundig aardig op elkaar, met een stempelverkaveling, ligging aan de Vechtoever, kleine privétuinen voor de benedenwoningen en veel gemeenschappelijk groen achter de woningen. Maar bij het Werkspoorcomplex is dat laatste uitgangspunt nog consequenter  toegepast dan bij de gemeentewoningen. Het is opvallend dat, 60 jaar na de bouw, de kwaliteit van de groenvoorziening nog steeds van hoog niveau is.

De architect is vermoedelijk Dick Greiner, de aannemer vermoedelijk J.P. van Eesteren, die ook de gemeentewoningen aan het Vechtplantsoen gebouwd zou hebben. Helemaal zeker is dit niet: de bouwtekeningen van beide projecten zijn niet meer terug te vinden bij Het Utrechts Archief.

In de -niet bijster fraaie- straatgevels vallen de halfdichte loggia’s op, bedoeld om je was uit het zicht in de buitenlucht te laten drogen.

Anno 2024 zijn de woningen eigendom van Vesteda, een grote vastgoedbeheerder namens een aantal pensioenfondsen. Het complex is in de loop van de jaren deels uitgepond. Op 30 juli 2024 stonden te koop: Vechtplantsoen 36-2 (75m2 BVO) voor €300.000, Vechtplantsoen 36-1 (75m2 BVO) voor €315.000.

Welke woningen horen bij dit project:

Vechtplantsoen 4-56

Logo Museum van Zuilen witte letters

Schaverijstraat 13
3534 AS Utrecht

Woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.
Reserveer uw bezoek.

info@museumvanzuilen.nl