Duplexwoningen Burgemeester van Tuyllkade: 75 jaar later prima passend bij de woningvraag

Toen Wim van Hoorn in 1947 een groot complex boven- en benedenwoningen ontwierp aan de Burgemeester Van Tuyllkade en omgeving koos hij voor het duplex concept: een boven- en benedenwoning zijn met een betrekkelijk eenvoudige verbouwing samen te voegen tot een ruime 5-kamerwoning. Toch is dat bij de renovatie in 1991 maar voor een beperkt aantal woningen ook daadwerkelijk gebeurd. De woningen blijken anno 2024 prima te passen bij de doelgroep 1- en 2-persoonshuishoudens, die inmiddels driekwart van de Utrechtse huishoudens uitmaakt.

Wim van Hoorn (links) en burgemeester Norbruis leggen de eerste steen voor de boven-benedenwoningen aan de Burgemeester van Tuyllkade. Op de achtergrond de bouwvakkers die stiekem al begonnen waren met de bouw.

Foto gemaakt tijdens de bouw. Gemechaniseerd bouwmaterieel is nog nauwelijks beschikbaar, evenmin als systeemsteigers. Zo te zien worden materialen nog regelmatig met paard en wagen aangevoerd.

De achterkant van de duplexwoningen aan de Burgemeester van Tuyllkade, direct na oplevering. In heel wat woningen hangt de luierwas buiten.

Renovatieplan uit 1991 van bureau Op Ten Noort Blijdenstein, met de situatie van de samen te voegen duplexen. De meeste woningen werden niet gesplitst, maar alleen gerenoveerd.

plattegrond van de duplex-begane grondwoning na de renovatie. Badkamer en keuken zijn vergroot.

Ca. 15% van het complex is in de loop van de jaren verkocht. De rest is nog steeds bestemd voor de sociale verhuur en nu eigendom van Woonin.

De Prinses Margrietstraat in 2024.

Begane grond van de samengevoegde woning, na de renovatie.

Welke woningen horen bij dit project?

Adriaan van Bergenstraat 2-16 (16x)

Burgemeester van Tuyllkade 1-131 (132x)

Prins Bernhardlaan 3-59 (58x)

Prinses Margrietstraat 28-110 (84x)