Dennenstraat: bescheiden begin

Het was een bescheiden start: de 23 woningen die woningbouwvereniging Prinses Juliana (1909) in 1915 mocht bouwen aan de Dennenstraat, Cederstraat en Populierenstraat. Erg fraai zijn ze ook niet. Mede door de dakopbouw uit 1976 die het gevelbeeld radicaal veranderde. Maar dankzij die dakkapel kregen de bewoners wel een fatsoenlijke badkamer.

In 1976 is het complex gerenoveerd, architect was Centrum voor Sociale Woningbouw (NCIV). Dat was een karakteristieke renovatie voor die periode: er werd een kleine aanbouw toegevoegd om de keuken te vergroten. Op de verdieping werd een badkamer aangelegd, daarvoor was die dakkapel aan de voorkant nodig. De woningen werden voorzien van centrale verwarming, de oude schoorstenen gesloopt, de elektrische installatie vernieuwd/uitgebreid en ze kregen nieuwe schuurtjes.

De situatietekening van het complex. De strenge stempel “hierbij wordt geen goedkeuring gehecht aan op deze tekening aangegeven afmetingen van constructiedelen…” was standaard in die tijd. Bij het bouwplan moest een aparte stapel constructietekeningen en -berekeningen voor iedere stalen balk en betonnen vloer worden meegeleverd.

Deze doorsnede laat goed zien dat de aanleg van een badkamer, grotere keuken en slaapkamer alleen mogelijk waren door -relatief dure- aan- en opbouwen.

In 2024 staat het complex op de nominatie om opnieuw gerenoveerd te worden door aannemer Veluwezoom Verkerk.

Welke woningen horen bij dit project:

Dennenstraat 1-17 en 2-4

Populierenstraat 2-12 en 1-5