Van der Marckhof: ruime koop en huur op de plek van armoe troef

Na de nieuwbouw van Geuzenveste (2010) was er nog een braakliggend terrein ten zuiden van de Van der Marckstraat over. Vroeger stonden daar twee bouwblokken gemeentewoningen van het oude Geuzenwijk . Het zou nog tot 2018 duren eer 58 ruime eengezinswoningen (46 koop, 12 huur) werden opgeleverd, met de verwarrende naam Van der Marckhof. Een straat die niet bestaat. De doorlooptijd was zo lang omdat de planontwikkeling in 2012 werd stilgelegd door de slechte verkoop ten gevolge van de wereldwijde de financiële crisis. Toen de lucht in 2015 weer opklaarde gingen de woningen snel van de hand.

Het Blois van Treslongplein direct na oplevering

Initiatiefnemer voor het project was Mitros, eigenaar van de oude woningen. De uitvoering lag in handen van dezelde partijen als bij Geuzenveste: de ontwikkelcombinatie ERA Contour/BAM Woningbouw.

Anders dan bij Geuzenveste is het parkeren niet onder de woningen ondergebracht, maar grotendeels op het grote binnenterrein, dat ontstond door de sloop van de twee oude bouwblokken. Daar bleef ook nog wat ruimte over voor een groen speelveldje. Ook het Blois van Treslongplein is nieuw openbaar groen, waar vroeger bebouwing stond.

Welke woningen behoren bij dit project:

Van der Marckstraat 11 t/m 39a

Koppestokstraat 3 t/m 29

Cornelis Roobolstraat 18 t/m 40

Cornelis Roobolstraat 1 t/m 7 en 35 t/m 45 (huur/Mitros)

Blois van Treslongstraat 2 t/m 20