Laagbouw-portieketagewoningen Talmastraat-Theo Thijssenplein

Woningstichting Eigen Haard was in de wederopbouwperiode zeer actief in Zuilen. De 72 laagbouw-portieketagewoningen aan de Talmastraat en het Theo Thijssenplein werden tegelijk ontwikkeld met de laagbouw aan de Minister de Visserstraat en een winkelstrip met bovenwoningen aan de Talmastraat. Architect van de drie deelprojecten was bureau Dingemans & Wouda, bouwjaar 1956.

De situatie van de woningen, met linksboven het Theo Thijssenplein en rechtsboven vier galerijflats van de oude pedagogenbuurt

Met hun drie slaapkamers waren deze portiekwoningen in eerste instantie voor gezinnen met kinderen bestemd.

Voor de begane grond en verdieping werd een gewapende holle baksteenvloer toegepast, een nieuw product om de productiviteit te verhogen. Nadeel is dat deze lichte stijve vloeren behoorlijk gehorig zijn. Het gebruik van houten zoldervloeren afgewerkt met zachtboardplafonds was in die tijd ook wijd verbreid. Uit het oogpunt van brandveiligheid geen goede oplossing.

Per 1 juli 2024 is het gehele complex, een van de weinige in Zuilen die niet recent gerenoveerd zijn, nog eigendom van Portaal.

Bij oplevering hadden de voortuinen standaard ligusterhagen als afscheiding met de buren en de straat. In de loop van de jaren hebben een aantal huurders die vervangen door schuttingen. Daar is het aanzicht niet beter van geworden.

De achterzijde van de woningen aan de Oosterleestraat

Welke woningen horen bij dit project:

Minister Talmastraat 90-134

Theo Thijssenplein 1-27