De KRABO-woningen aan de Diemerstraat-Patrimoniumstraat-De Visserstraat

Ook dit project stamt uit de wederopbouwperiode, de bouwvergunning werd verleend in 1950. Architect P.v.d.Wart is een bekende naam in dit buurtje: hij was ook een tijdlang de huisarchitect van woningstichting Eigen haard.

In de eerste periode na de oorlog werden alle bouwprojecten centraal toegewezen in de vorm van contingenten. In dit geval een contingent van 80 woningen. Dat strookte natuurlijk nooit precies met het aantal woningen dat in een straat past. Dus stopte een bouwproject halverwege de straat en werd er volgend jaar verder gebouwd met het nieuwe contingent. Vaak in een ander bouwsysteem. Dat zie je hier bij de oneven nummers van de Patrimoniumstraat: nrs.21-51 zijn gebouwd door Bredero in 1959, nrs. 1-17 door Elementenbouw KRABO in 1950. Bij elementenbouw worden onderdelen van de woning -in dit geval bv dakspanten- in de fabriek gemaakt, zodat er op de bouwplaats bespaard wordt op bouwtijd en bouwvakkers. Het KRABO systeem werd onder meer ook toegepast in de West-Indische buurt in Santpoort.

De situatieschets van de KRABO-woningen. De onderste straat is de Patrimoniumstraat, de bovenste de H.Diemerstraat. De licht gearceerde “geprojecteerde woningen” zijn nooit gerealiseerd. Van de geprojecteerde winkelstrips bestaat op dit moment alleen de onderste nog. De bovenste was eigendom van Eigen Haard, inmiddels gesloopt en vervangen door een appartementencomplex in de sociale huur van Portaal.

De plattegrondvarianten. Het smalste type H werd gebouwd in de Patrimoniumstraat en Diemerstraat, de bredere types C en G in de Minister de Visserstraat.

De woningen zijn op dit moment eigendom van corporatie Woonin en recent gerenoveerd.

Bij de recente renovatie zijn de woningen voorzien van zonnepanelen en vleermuizenkasten.

Welke woningen horen bij dit project:

Patrimoniumstraat 1-17 en 2-54

Minister de Visserstraat 46-72