De BBB-woningen: vroege industriële aanpak

BBB staat voor Bredero’s Bouw Bedrijf voor de meeste mensen vooral bekend als de bouwer van winkelcentrum Hoog Catharijne. Het was een innovatief bedrijf, dat al in een vroeg stadium de mogelijkheden van beton als bouwmateriaal goed inschatte en ook voorop liep in het ontwikkelen van industriële bouwmethoden. In 1949 kregen ze van de gemeente Zuilen opdracht voor de bouw van 50 woningen aan de Patrimoniumstraat, C. Smeenkstraat en Minister De Visserstraat. ‘Adviserend architect’ was bureau Groenewegen en Van Woerden/Amsterdam. Die omschrijving laat zien dat Bredero zélf de regie van het ontwerp in handen had, logisch voor een industrieel bouwbedrijf.

typische moderne licht-en-lucht gevel in de BBB-woning type’49

In de eerste periode na de oorlog werden alle bouwprojecten centraal toegewezen in de vorm van contingenten. In dit geval een contingent van 50 woningen. Dat strookte natuurlijk nooit precies met het aantal woningen dat in een straat past. Dus stopte een bouwproject halverwege de straat en werd er volgend jaar verder gebouwd met het nieuwe contingent. Vaak in een ander bouwsysteem. Dat zie je hier bij de oneven nummers van de Patrimoniumstraat: nrs.21-51 zijn gebouwd door Bredero in 1959, nrs. 1-17 door KRABO in 1950.

De woningen zijn behoorlijk breed, met een beukmaat van 5,50m. Dat maakte het mogelijk om een deel van de huizen als duplexwoning op te leveren. Bij dat woningtype zijn de begane grond en de verdieping twee aparte kleine woningen, die later samengevoegd kunnen worden. De gevels doen, in vergelijking met de slechts twee jaar eerder gebouwde woningen van Eigen Haard (complex 4, 1947), heel modern aan.

De plattegrond van de begane grond. Links van de gewone woning, rechts van de duplexwoning. Bij deze woning lag het toilet van de bovenwoning op de beganegrond en de entree van de benedenwoning aan de tuinzijde.

Eerste verdieping. Links van de ongesplitste woning, rechts van de duplex. De duplexwoningen beschikten door de krappe plattegrond niet over een badkamer.

De woningen zijn tegenwoordig eigendom van woningcorporatie Woonin. Het complex is recent gerenoveerd, inclusief het aanbrengen van zonnepanelen.

De Smeenkstraat in 2024, met rechts de vooroorlogse woningen van Eigen Haard (1939) en links de BBB-woningen.

Welke woningen horen bij dit project:

Patrimoniumstraat 21-51

Minister de Visserstraat 30-44