Bouwen op het Zand: complex 2 van wbv Zuilen

Na een vliegende start zou het bijna tien jaar duren eer woningbouwvereniging Zuilen een volgend nieuwbouwproject zou opleveren. Dat had verschillende redenen. De 368 woningen van de Oude Bouw waren een enorme kluif voor een beginnende corporatie, die nog bezig was zijn organisatie op te bouwen. Ze hadden ook nog nauwelijks eigen vermogen en hun handen vol aan een aantal kinderziektes in hun eerste project. Ook draaide het Rijk rond 1921 de geldkranen goeddeels dicht, wat de financiering van nieuwbouw nog lastiger maakte.

De oplevering van complex 2 in 1925 was zo te zien nog een mannenaangelegenheid…. Iets links van het midden burgemeester Van Tuyll van Serooskerken (met snor).

Hoewel de kwaliteit van de huizen voor die tijd prima was, waren het kleine optrekjes. Zeker omdat er meer mensen achter de voordeur woonden dan nu. Een groot deel van het leven speelde zich dan ook buiten af. Hier zit mevrouw de Jongh te breien voor haar huis in de M. de Klerkstraat.

De La Croixstraat in 2024

De omvang van complex 2 (La Croixstraat 1-43, 2-44; M.de Klerkstraat 1-43, 2-44) is met 88 woningen dan ook bescheidener dan zijn voorganger. De woningen liggen een stuk noordelijker dan complex 1, wat alles te maken heeft met de mogelijkheden om aan betaalbare grond te komen. Het tussenliggende gebied zal ontwikkeld worden door particuliere bouwers, maar op ’t Zand kunnen wbv Zuilen en collega corporatie Eigen Haard aan de slag. Tien jaar later zal Zuilen in hetzelfde gebied nog een groter bouwplan realiseren: complex 3. De twee buurtjes vormen samen een mooi geheel.

De M de Klerkstraat in 2023

De bouw van het complex 2 start in 1924. Architecten worden Versteeg en De Vries uit Den Haag. Architect Hamers van complex 1 wordt gepasseerd omdat hij de schuld krijgt van het slechte materiaalgebruik, waardoor dit complex “een schip van bijleg” was geworden. Niet helemaal terecht: dat was vooral het gevolg van de Eerste Wereldoorlog.

Het complex is in de loop van de jaren voor ca. 45% uitgepond. De resterende woningen zijn nu eigendom van Woonin.

Het middendeel van de twee straten ligt wat terug ten opzichte van de koppen, waardoor er ruimte is gemaakt voor voortuintjes en bomen. Toch doet dit deel van de buurt wat stenig aan, mede omdat een samenhangende beplanting in de voortuinen verdwenen is.

Welke woningen horen bij dit project:

La Croixstraat 1-43, 2-44

M.de Klerkstraat 1-43, 2-44