NV Bouwvereeniging Elinkwijk

Een bouwvereniging die een Naamloze Vennootschap is en geen leden heeft. Da’s een bijzondere constructie. De NV Bouwvereeniging Elinkwijk werd dan ook niet opgericht door leden van een vakbond of christelijke kaderorganisatie, maar door Joan Muysken, de directeur van Werkspoor. Werkspoor had in 1913 een nieuwe vestiging geopend aan het Merwedekanaal in Zuilen en zat dringend verlegen om huizen voor zijn personeel.

Herdenkingssteen met fraaie stroomlijnlocomotief op het Werkspoorplein, ter herinnering aan de oprichting van bouwvereniging Elinkwijk door Joan Muysken.

De Utrechtse wethouder J.P.Fockema Andreae, die kort daarna tot burgemeester benoemd zou worden, sloot een deal met Muysken. Als Werkspoor een wijk zou bouwen voor het kader van de fabriek, zou de gemeente Utrecht geld steken in een wijk voor de geschoolde arbeiders. Beiden lieten er geen gras over groeien. De NV Bouwvereniging Elinkwijk werd in 1914 opgericht, 100% eigendom van de NV Werkspoor. De bouw van Elinkwijk startte in 1915. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg startte bijna gelijktijdig de bouw van Complex 1 “Oude Bouw” van woningbouwvereniging Zuilen, met financiële steun van de gemeente Utrecht.

Bouwvereniging Elinkwijk bouwde uiteindelijk slechts één, gelijknamig complex. Er werd een jaarlijkse aandeelhoudersvergadering gehouden ten kantore van Werkspoor Amsterdam. De laatste voor ons traceerbare vergadering vond plaats op 9 april 1960. In de jaren 70 werd gestart met het uitponden (verkopen) van de woningen. Dat proces werd versneld na de sluiting van de Werkspoorvestiging Utrecht in 1983. In 1996 was de laatste woning verkocht en werd de bouwvereniging, inmiddels omgezet in een Besloten Vennootschap, opgeheven. .