Elinkwijk en Oude Bouw wbv Zuilen: beschermde stadsgezichten

Twee van de mooiste tuindorpen van Zuilen zijn Elinkwijk en de Oude Bouw (De Lessepstraat eo). Ze zijn allebei gebouwd kort nadat Werkspoor en Demka zich gevestigd hadden en waren bedoeld voor de huisvesting van personeel dat van heinde en verre werd aangetrokken. Op 4 december 2013 werden de buurten aangewezen als beschermd stadsgezicht.

De waarderingskaart van de beschermde stadsgezichten Elinkwijk en Oude Bouw, behorend bij het advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Beide buurten zijn in hun ontstaan direct verbonden met de komst van de grote industrieën Werkspoor en Demka in 1913 en 1915. De Utrechtse wethouder Fockema Andreae maakte met de directeur van Werkspoor de afspraak dat het bedrijf een woonwijk zou bouwen voor het kader van het bedrijf, dan zou de gemeente investeren in de bouw van een sociale huurwijk voor de arbeiders. Pikant detail: dat eerste complex van woningbouwvereniging Zuilen lag in de buurgemeente Zuilen. De burgemeester van Zuilen zag de komst van al dat volk echter niet zitten, dus sprong Utrecht in dat gat.

In Elinkwijk worden als de meest waardevolle elementen gezien: het grillige stratenpatroon in Engelse landschapsstijl; de groene zomen van een aantal straten, en enkele bijzondere gebouwen. Onder meer de twee woningen aan de Wattlaan die gebouwd werden voor de zonen van Demka-directeur De Muinck Keizer.

De De Lessepbuurt, ook wel bekend als de Oude Bouw, wordt gekarakteriseerd door een strak stratenpatroon, waarbij alle huizen voortuinen hebben en alle straten boombeplanting. Hier zijn de winkelpanden op de hoeken in de De Lessepsstraat aangewezen als bijzondere bebouwing.

Het volledige advies van de RCE kan je hier lezen:

20131204 RCE aanwijzingsdocument Elinkwijk-OudeBouw-beschermdstadsgezicht

Meer lezen over de straten in Elinkwijk

Meer lezen over de straten en hun bewoners in de Oude Bouw