Geopend woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur
Bekijk alle tentoonstellingen

Tentoonstelling Werkspoor 100 jaar in Zuilen (in het stadhuis)

31 okt 2012 - 29 nov 2012
Tentoonstelling 100 jaar Werkspoor in Zuilen stadhuis

Van 31 oktober tot 29 november 2012 was in het Utrechtse stadhuis de fototentoonstelling ‘100 jaar Werkspoor’ te zien. Deze tentoonstelling bracht de geschiedenis van Werkspoor tot leven door middel van foto’s die de bouw van de fabrieken en de bedrijvigheid tijdens de productie van treinen, trams, bussen, vliegtuigdelen en bruggen lieten zien. Het toonde ook de montagewerken, de polyesterafdeling, de personeelsvereniging en de opleiding binnen dit bedrijf.

In 1913 koos Werkspoor, oorspronkelijk gevestigd in Amsterdam, ervoor om uit te breiden naar Zuilen. Dit kleine dorpje, strategisch gelegen aan waterwegen, spoorlijnen en wegen naar Amsterdam, bood de perfecte locatie. Op een terrein van 34 hectare begon Werkspoor zijn fabriek te bouwen, wat een explosieve groei van Zuilen als gevolg had. In 1900 telde Zuilen ongeveer 900 inwoners, maar dankzij Werkspoor groeide dit aantal in ruim een halve eeuw uit tot meer dan 26.000. Werkspoor werd met meer dan 5000 arbeidsplaatsen de grootste werkgever in de regio en stimuleerde niet alleen de economie, maar leidde ook tot de ontwikkeling van uitgestrekte woonwijken zoals ‘Nieuw-Zuilen’.

De tentoonstelling in het Utrechtse stadhuis gaf een voorproefje van wat het Museum van Zuilen in het komende jaar zou presenteren tijdens een jubileumexpositie gewijd aan Werkspoor. Bezoekers konden genieten van een gratis kijkje in de geschiedenis van dit bedrijf en zijn impact op de lokale gemeenschap. Speciaal tijdens de Culturele Zondag op 25 november 2012, met als thema ‘Hoezo Armoede?’, waren de deuren geopend voor een breder publiek.

De tentoonstelling bood niet alleen een blik op historische foto’s en artefacten, maar ook een inzicht in hoe Werkspoor niet alleen de industriële, maar ook de sociale structuur van Zuilen vormgaf.

• Datum: 31 okt 2012 - 29 nov 2012
  • Locatie:Stadhuis Utrecht
  • Curatoren:Wim van Scharenburg

Logo Museum van Zuilen witte letters

Schaverijstraat 13
3534 AS Utrecht

Woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.
Reserveer uw bezoek.

info@museumvanzuilen.nl