Bekijk alle tentoonstellingen

Tentoonstelling Bouwen voor de Buurt: 100 jaar volkshuisvesting in Zuilen

22 okt 2024 - 31 mei 2025
Tentoonstelling bouwen voor de buurt

Op 22 oktober 2024 opent het Museum van Zuilen de tentoonstelling Bouwen voor de Buurt, waarin de rijke geschiedenis van volkshuisvesting in Zuilen centraal staat. Na de komst van Werkspoor en Demka in 1915 groeide Zuilen van een klein dorp uit tot een bloeiende gemeente. De noodzaak voor betaalbare huisvesting was groot, en om deze uitdaging aan te pakken, richtten de inwoners woningbouwverenigingen op zoals Juliana, Eigen Haard en Zuilen. Veel van de huizen die toen gebouwd werden (tussen 1920-1940) staan er nog steeds en behoren tot het geliefde woningbezit in de wijk.

De tentoonstelling neemt u mee door de beginjaren van woningbouw in Zuilen, de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog en de stadsvernieuwing vanaf 1970. U ontdekt hoe bewoners actie voerden voor hun buurt en hoe delen van Zuilen, zoals Schaakwijk en het Queeckhovenplein, veranderden door nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast wordt de overgang naar de huidige woningcorporaties zoals WoonIn (Mitros) en Portaal belicht.

Beleef de geschiedenis van dichtbij

Tijdens de tentoonstelling kunt u niet alleen genieten van talrijke historische objecten en verhalen, maar ook van video’s gemaakt door onze projectgroep Sprekende Geschiedenis. Bovendien zullen er gedurende de looptijd WijkReünies worden georganiseerd, waar bewoners samen kunnen komen om de verhalen van hun buurt te herbeleven. Bezoek ons in de Werkspoorfabriek en ontdek de geschiedenis van volkshuisvesting in Zuilen, zowel in het museum als via onze online collectie.

• Datum: 22 okt 2024 - 31 mei 2025
  • Locatie:Museum van Zuilen