Bekijk alle tentoonstellingen

Tentoonstelling Etalage naar het Verleden – Winkels in Zuilen

05 feb 2024 - 30 sep 2024
Tentoonstelling Etalage naar het Verleden

Na het succesvol afsluiten van onze tentoonstelling ‘Kleurrijk en geworteld: Gastarbeiders in Zuilen door de jaren heen’, opende het Museum van Zuilen op 5 februari 2024 de tentoonstelling ‘Etalage naar het verleden – Winkels in Zuilen’. Deze tentoonstelling was te zien tot en met september 2024 en bood een unieke inkijk in de rijke handelsgeschiedenis van Zuilen.

De opkomst van winkels in Zuilen

De tentoonstelling nam bezoekers mee op een boeiende reis door de geschiedenis van de detailhandel in Zuilen. Via foto’s, voorwerpen en interviews met (oud-)winkeliers werd het verhaal verteld van de spectaculaire groei van het aantal winkels na de komst van de fabrieken Werkspoor en Demka. Winkels speelden een cruciale rol in het dagelijks leven, waarbij hard werken centraal stond. Veel van deze winkels verdwenen na de oorlog door fusies en de opkomst van winkelcentra zoals de Rokade.

Interactieve tentoonstelling

De tentoonstelling was interactief en geschikt voor jong en oud. Bezoekers konden genieten van persoonlijke verhalen, video’s en speelse elementen zoals een speurtocht en een speciaal ontworpen ganzenbordspel.

Terugblikken op de tentoonstelling

Hoewel de tentoonstelling inmiddels is afgelopen, zijn een aantal van de interviews die tijdens de tentoonstelling zijn gemaakt, nog online te bekijken. Schrijf u in voor onze nieuwsbrief om toegang te krijgen tot deze video’s en op de hoogte te blijven van toekomstige tentoonstellingen en nieuws uit het museum:

• Datum: 05 feb 2024 - 30 sep 2024
  • Locatie:Museum van Zuilen