Geopend woe. t/m zat. van 10:00 tot 17:00 uur

Boeken Deel 6 – DEMKASPOORBRUG

In de periode 1963-1967 werd voor de Nederlandse Spoorwegen een geheel nieuwe spoorbrug gebouwd ter vervanging van de oude brug over het Merwedekanaal ten noorden van Utrecht, de Demkaspoorbrug.

De verbreding van het kanaal tot Amsterdam-Rijnkanaal, ook in de bochten, ten behoeve van de duwvaart, maakte een enorme vergroting van de overspanning nodig. De nieuwe brug voor dubbelspoor heeft een hoofdoverspanning van 172,5 meter en twee aanbruggen van 40 meter. Ogenschijnlijk een conventionele constructie, kent het ontwerp toch veel innovaties, vooral in de details. Voor de hoofddraagconstructie is de combinatie van een vakwerkligger, opgehangen aan staafbogen, zeker een nieuwigheid. Het resultaat van alle vernieuwingen en verbeteringen was het totale staalgewicht van 2700 ton. Dit steekt zeer gunstig af tegen het gewicht van een type zoals de Moerdijkbrug, dat voor deze overspanning zeker meer dan 3000 ton zou hebben bedragen.

De bouw van deze brug is voor de redactie van de Werkspoor Courant een thuiswedstrijd. Bijna zichtbaar vanaf het fabrieksterrein is de bouw te volgen. Bovendien wonen veel van de bouwers in de onmiddellijke omgeving van deze brug, dus is ‘enige’ extra aandacht niet verwonderlijk. Dit laatste geldt ook voor de vele lezers van mijn boeken over Zuilen. Vandaar dat ik niet schroom extra aandacht aan deze brug te schenken…

‘Het publiek kwam in grote getale.’ U ziet het: heel Zuilen is uitgelopen om het invaren van het middendeel te aanschouwen. Links is nog een stukje Demka-fabriek te zien en op de achtergrond staan de woningen aan de Bessemerlaan. De beroemde tuinafscheiding van stalen bielzen is nog volop aanwezig.
Logo Museum van Zuilen witte letters

Adres

Schaverijstraat 13
3534 AS Utrecht

Openingstijden

Woensdag t/m zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.
Reserveer uw bezoek.

Contactgegevens

06 20 56 56 55
info@museumvanzuilen.nl