Boeken Deel 6 – DEMKASPOORBRUG
De verbreding van het kanaal tot Amsterdam-Rijnkanaal, ook in de bochten, ten behoeve van de duwvaart, maakte een enorme vergroting van de overspanning nodig. De nieuwe brug voor dubbelspoor heeft een hoofdoverspanning van 172,5 meter en twee aanbruggen van 40 meter. Ogenschijnlijk een conventionele constructie, kent het ontwerp toch veel innovaties, vooral in de details. Voor de hoofddraagconstructie is de combinatie van een vakwerkligger, opgehangen aan staafbogen, zeker een nieuwigheid. Het resultaat van alle vernieuwingen en verbeteringen was het totale staalgewicht van 2700 ton. Dit steekt zeer gunstig af tegen het gewicht van een type zoals de Moerdijkbrug, dat voor deze overspanning zeker meer dan 3000 ton zou hebben bedragen.
De bouw van deze brug is voor de redactie van de Werkspoor Courant een thuiswedstrijd. Bijna zichtbaar vanaf het fabrieksterrein is de bouw te volgen. Bovendien wonen veel van de bouwers in de onmiddellijke omgeving van deze brug, dus is ‘enige’ extra aandacht niet verwonderlijk. Dit laatste geldt ook voor de vele lezers van mijn boeken over Zuilen. Vandaar dat ik niet schroom extra aandacht aan deze brug te schenken…